Töri érettségi feladatok 2020-2019 (9. osztály)

2020 okt
c) Melyik állítás igaz a görög hitvilágra? Karikázza be a két helyes válasz sorszámát!
1. A görög hitvilágot csak képi ábrázolásokból ismerjük.
2. Minden isten természeti jelenséget testesített meg.
3. A közös hitvilág összekötő kapocs volt a görög városállamok között.
4. A görögök az isteneiket emberalakúnak képzelték el, és emberi tulajdonságokkal ruházták
fel őket.
5. A görög mitológia szerint az összes isten és félisten lakhelye egy magashegység csúcsán
volt.

2019 október
1. A feladat az ókori Róma történetével kapcsolatos. Oldja meg a Julius Caesarra vonatkozó feladatokat a forrás és ismeretei segítségével! (Elemenként 1 pont.)

 „[Caesar] szobrait a Capitoliumon mind feldíszítették […], de a két néptribunus […] felment a dombra és mindegyikről letépte a királyi koszorút. […] A nép hangos helyesléssel járt a két [nép]tribunus nyomában, és Brutusoknak szólította őket; Brutus volt ugyanis, aki [több évszázaddal korábban] elűzte a királyokat Rómából, s a […a)…] és a nép kezébe adta a hatalmat, melyet addig egy ember birtokolt. Ezért fordult most a nép Marcus Brutus [senator] felé. Tudták róla, hogy apai ágról az első Brutus leszármazottja […]. Akik változást kívántak, Brutusban bíztak, mintha egyedül tőle remélhetnék a fordulatot. […] Mikor Caesar bement a terembe, a senatorok tisztelettudóan felkeltek helyükről. Brutus összeesküvő csoportjának tagjai Caesar karosszéke mögött helyezkedtek el; mások szemközt álltak meg vele […]. Tillius [az egyik senator] mindkét kezével belekapaszkodott Caesar tógájába, s lerántotta nyakáról. Ez volt a jeladás.” (Plutarkhosz ókori történetíró) 

a) Melyik intézmény/testület megnevezése hiányzik a forrás a)-val jelölt részéből? ……………………………………. 

 b) Mi volt az a „fordulat”, amelyben a változást akarók reménykedtek a forrás szerzője szerint? Karikázza be a helyes válasz sorszámát!
     1. Róma uralmának kiterjesztése a Földközi-tenger medencéjére 
     2. az egyeduralom megszilárdítása 
     3. a köztársasági rend visszaállítása 

 c) Mely eseményre vonatkozott a forrásban szereplő „jeladás”? …………………………………………………………………………………………………. 

 d) Melyik évszázadban játszódtak a forrás idézett része által leírt események? Válaszában szerepeljen az is, hogy Krisztus születése előtt vagy után történtek-e a leírt események! …………………………………….

2020 május
2. A feladat a középkori céhek működésével kapcsolatos. Oldja meg a feladatokat a forrás és ismeretei segítségével! (Elemenként 1 pont.)

 „8. Minden takácsmester csak egy tanulót tarthat a házában, azt is csak négy évre és 4 párizsi livre [francia ezüstpénz] fejében, vagy ötévi szolgálatra 60 párizsi souért [kis értékű ezüstpénz], vagy hatévi szolgálatra 20 párizsi souért. […] 10. A tanuló megválthatja magát a szolgálat alól, ha a mester beleegyezik, de csakis [legalább] négy év leszolgálása után. De a mester sem el nem adhatja, sem meg nem válhat tőle, ha tanulója a négy esztendőt le nem szolgálta. […] 13. Ha a tanuló a mester hibájából távozik mesterétől, ő maga [a tanuló] vagy barátja menjen el a takácsok fejéhez és ezt jelentse be neki. A takácsok feje két héten belül hívassa magához a tanuló mesterét, feddje meg és mondja meg neki, hogy tartsa illő módon tanulóját, mint tiszteletben álló ember fiát, lássa el ruhával és lábbelivel. […] 17. Az atyamester […] köteles ellenőrizni, hogy a mester elegendő vagyonnal és tudással rendelkezik-e, hogy tanulót fogadhasson. […] [A mester] minden kötelességét híven teljesítse tanulójával szemben, hogy így a tanuló ne vesztegesse el az idejét, atyja pedig a pénzét.” (Céhszabályzat, 13. század)

Fejezze be a következő mondatokat a forrás alapján! 
Karikázza be az egyetlen helyes válasz sorszámát! 
a) A hat évre szerződött tanuló elhagyhatja a mesterét, ha… 
     1. megszerezte a megfelelő szaktudást. 
       2. három év után egy másik mestertől kedvezőbb ajánlatot kap, és a saját mestere ebbe beleegyezik.          3. öt év szolgálat után mestere egyetértésével megváltja magát. 
b) A mester akkor tarthat tanulót, ha…
     1. a tanuló által befizetett díj felét a királynak átadta.
     2. a tanuló megfizette a mesternek a képzés díját.
     3. a mester kapott a tanulótól ruhát és lábbelit. 

c) Milyen előnye származott a mestereknek az idézett forrásban aláhúzással jelölt szabályból? …………………………………………………………………………………………………. 

 d) Milyen előnye származott a vásárlóknak az idézett forrásban szereplő szigorú szabályozásból? ………………………………………………………………………………………………….

2020 ősz
13. A feladat az iszlám vallással kapcsolatos. (rövid)
Mutassa be a forrás és ismeretei segítségével Mohamed szerepét az iszlám vallás
születésében!
„Aludtam – meséli maga Mohamed –, mikor Gábriel egy jelekkel teleírt selyemkendőt
hozott, és mondá: […] »Olvass Uradnak nevében, […] olvasd, hogy Urad a
legkegyelmesebb, ő az, ki tollal megtanítá az embernek, amit az nem tudott.«
Olvastam hát, és Gábriel magamra hagyott. Erre felébredtem, és úgy éreztem, mintha
szívembe írták volna ezeket a szavakat.”(Mohamed ibn Iszhák, Mohamed életrajzírója,
8. század)

2020 május Keresztény vallás
Mutassa be a forrás és ismeretei segítségével a keresztény vallás fő tanításait!
„[Jézus] értünk emberekért, a mi üdvösségünkért, leszállott a mennyből. […] értünk keresztre feszítették, kínhalált szenvedett és eltemették. Harmadnapra föltámadott az Írások szerint.” (A niceai hitvallásból, 4. század)

2019 okt
15. A feladat I. (Szent) István uralkodásával kapcsolatos (hosszú) 
Mutassa be a források és ismeretei segítségével I. (Szent) Istvánnak a kereszténység elterjesztését és az egyházszervezést szolgáló tevékenységét! Válaszában magyarázza meg ezek politikai jelentőségét is! Használja a középiskolai történelem atlaszt!
 „Megszületett [Géza] fejedelem Istentől megjövendölt fia […]. Ezt Isten kedveltje, Adalbert [prágai] püspök [a német-római császár rokona] hite őszinteségéért a keresztség fehér ruhájába öltöztette, és ő lett lelki gyámola. […] [Géza fia] Esztergomban született, és már gyermekkorában teljességgel átitatta a grammatika tudománya. Nőtt a gyermek, gyámolítva a gondos nevelésben […].” (Hartvik püspök legendája Szent Istvánról


„Azok, akik az istentisztelet hallgatására a templomba menvén, ott a misék szertartása alatt egymás közt mormognak, és másokat zavarnak, haszontalan történeteket mesélgetve és nem figyelve a szent olvasmányokra és a lelki táplálékokra, ha idősebbek, dorgálják meg őket, és gyalázattal űzzék ki a templomból, ha pedig fiatalabbak és közrendűek, e nagy vakmerőségükért a templom előcsarnokában mindenki szeme láttára kötözzék meg, s ostorozással és hajuk lenyírásával fenyítsék meg őket.” (Szent István törvénye)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ókori görög